×

Bezoek geen spoedpost of medisch centrum bij luchtwegklachten of koorts. Zo voorkomt u verspreiding van het coronavirus. Aarzel niet om te bellen bij medische zorgvragen, wij proberen uw vragen te beantwoorden of u in contact te brengen met de dienstdoende huisarts.

Heeft u vragen over het coronavirus, neem dan contact op met de Landelijke Corona-informatielijn 0800 1351 of kijk op de pagina 'vragen en antwoorden' van het RIVM.

Wat is een gezonde leefstijl?

Bij een gezonde leefstijl zorgt u goed voor uw lichaam én uw geest. Dat doet u door gezond te eten, niet te roken, voldoende te bewegen en te ontspannen. Een gezonde leefstijl verkleint de kans op ziekten en helpt u langer fit te blijven.
5 tips voor een gezonde leefstijl

TIP 1

Eet gezond

Gezond eten kunt u door te eten volgens de Schijf van Vijf. Dan krijgt u niet alleen alle voedingsstoffen binnen die uw lichaam nodig heeft, maar verkleint u tegelijk de kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten en kanker. Als u eet volgens de Schijf van Vijf is het ook makkelijker om een gezond gewicht te behouden.

TIP 2

Blijf op gezond gewicht

Een gezond gewicht vermindert gezondheidsrisico’s. Met een gezond gewicht heeft u bijvoorbeeld minder kans op aandoeningen als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Bovendien zorgt een gezond gewicht ervoor dat u lekkerder in u vel zit, u voelt zich fitter. 

TIP 3

Beweeg regelmatig

Voor een gezond leven is voldoende bewegen belangrijk. U bent fitter en het verlaagt de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten. Hoeveel beweging heeft u nodig? Dat hangt af van uw leeftijd. Het advies voor volwassenen is:

  • Zit niet te vaak stil.
  • Beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief. Matig intensief bewegen is: activiteiten waarbij de ademhaling versnelt en de hartslag omhoog gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stevig doorwandelen, fietsen of fitness. Maar ook zwaardere huishoudelijke klussen, de hond uitlaten en in de tuin werken tellen mee als beweging.
  • Doe minstens 2 keer per week activiteiten die uw spieren en botten versterken. Voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen.

TIP 4

Rook niet

Wie gezond wil leven rookt niet. Wilt u stoppen met roken en heeft u daarbij advies of hulp nodig? Kijk dan op deze plek van de website Ikstopnu.nl.

TIP 5

Ontspan voldoende

Een beetje spanning is vaak nuttig. Het maakt dat u goed oplet en snel kunt reageren. Uw ademhaling en hartslag gaan sneller, uw bloeddruk gaat omhoog. Voor een vakantie, een presentatie of een examen zijn de meeste mensen gespannen, dat is normaal. Na de spannende situatie verdwijnt de spanning en herstellen lichaam en geest.

Maar soms wordt er te veel van ons gevraagd of willen we te veel. Bijvoorbeeld bij problemen thuis of op het werk. Zulke situaties geven extra spanning of spanningen die lang duren. U kunt dan het gevoel krijgen dat u constant gestrest bent. U bent steeds moe en snel geïrriteerd. Ontspannen lukt niet meer goed. U valt bijvoorbeeld niet goed meer in slaap 's avonds en kunt niet meer genieten. Dan wordt stress een probleem en ongezond.

Zo’n 80% van de rokers wil stoppen met roken. Ieder jaar voegen ruim 1 miljoen rokers de daad bij het woord en doen één of meer stoppogingen.

Vrouw met watermeloen

HEEFT U EEN GEZOND GEWICHT?

Informatie
Vrouw met watermeloen

MIJN POSITIEVE GEZONDHEID

Kijk breder naar gezondheid en doe de test.

Informatie

MEER WETEN OVER DE SCHIJF VAN VIJF?

Informatie
Vrouw met watermeloen

HOE OM TE GAAN MET STRESS?

Informatie
Vrouw met watermeloen
Wat zijn goede oefeningen?
Spierversterkend

Spierversterkend  

Activiteiten die kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren verbeteren. Voorbeelden zijn krachtoefeningen en duuractiviteiten als fietsen. 

Botversterkend

Botversterkend  

Activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen

Balansoefeningen

Balansoefeningen

Gericht op het verbeteren van de balans terwijl u staat of beweegt. Denk hierbij aan op één been staan, een voorwerp van de grond rapen of yogaoefeningen. 

Gezond eten

Door gezond te eten krijgt u niet alleen alle voedingsstoffen binnen die uw lichaam nodig heeft, maar verkleint u tegelijk de kans op allerlei aandoeningen. Wilt u meer weten over gezond eten?

Lees meer

Blijf bewegen

Voldoende bewegen is onmisbaar voor wie gezond wil leven. Voldoende beweging hoeft geen opgave te zijn, kleine beetjes kunnen al helpen. Wilt u graag tips?

Lees meer