×

Bezoek geen spoedpost of medisch centrum bij luchtwegklachten of koorts. Zo voorkomt u verspreiding van het coronavirus. Aarzel niet om te bellen bij medische zorgvragen, wij proberen uw vragen te beantwoorden of u in contact te brengen met de dienstdoende huisarts.

Heeft u vragen over het coronavirus, neem dan contact op met de Landelijke Corona-informatielijn 0800 1351 of kijk op de pagina 'vragen en antwoorden' van het RIVM.

Gezond eten

Gezond eten kunt u door te eten volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dan krijgt u niet alleen alle voedingsstoffen binnen die uw lichaam nodig heeft, maar verkleint u tegelijk de kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten en kanker.

Hoe werkt de Schijf van Vijf?

Als u eet volgens de Schijf van Vijf is het makkelijker om een gezond gewicht te behouden. De Schijf van Vijf is verdeeld in 5 vakken. Door dagelijks te kiezen voor producten die in de Schijf van Vijf staan, eet u producten die passen bij een gezonde voeding. Daarbij is het mogelijk eindeloos te variëren. Dat is niet alleen fijn vanwege de afwisseling, maar ook belangrijk: in elk product zitten andere voedingsstoffen. 

Eindeloos gevarieerd eten is heel gezond
Groente en fruit

Groente en fruit

Verlagen met name het risico op hart- en vaatziekten, en ook op darmkanker, longkanker en diabetes type 2. Ze zitten vol goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Smeer- en bereidingsvetten

Smeer- en bereidingsvetten

Als u producten met veel verzadigd vet (zoals roomboter en margarine in een wikkel) vervangt door producten met veel onverzadigd vet (zoals vloeibare braadproducten en olie), heeft u minder kans op hart- en vaatziekten. Producten met onverzadigd vet zorgen voor voldoende vitamines A, D en E.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Vis verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Peulvruchten en noten verlagen uw LDL-cholesterol, wat helpt om uw bloedvaten gezond te houden. In vlees en ei zitten veel goede voedingsstoffen, zoals ijzer en vitamine B12. Zuivel verkleint het risico op darmkanker en levert onder andere calcium en vitamine B12. 

Brood, graanproducten en aardappelen

Brood, graanproducten en aardappelen

Volkorenbrood en andere volkoren graanproducten verlagen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Graanproducten leveren energie en onder andere vezel, eiwit, B-vitamines en ijzer. Aardappel is geen graanproduct, maar wel een bron van nuttige voedingsstoffen.

Dranken

Dranken

Dranken in de Schijf van Vijf zijn: water, zwarte en groene thee en in beperkte mate kruidenthee en koffie.  Niet in de Schijf van Vijf horen: dranken met suiker zoals frisdrank, energiedrank en sportdrank, light-frisdrank en alcohol. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en verkleinen het risico op een beroerte.

Kleine stapjes. Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf.

Vrouw met watermeloen

MEER WETEN OVER DE SCHIJF VAN VIJF? 

Informatie

Eiwitrijke 
voedingsbronnen

Eiwit is essentieel voor de spieropbouw. Enkele eiwitrijke voedingsbronnen op een rij

  • zuivel (melk, kaas, kwark, yoghurt, karnemelk)
  • eieren
  • vlees 
  • kip
  • vis
  • peulvruchten
  • sojaproducten
  • quorn
  • quinoa
  • noten
  • paddenstoelen
Eiwit is goed voor spieropbouw

Eiwit is goed voor spieropbouw  

Naarmate we ouder worden, verliezen we een groot deel van onze spiermassa. Dat hoort nu eenmaal bij het ouder worden, toch? ‘Nee!’, zegt bijzonder hoogleraar Fysiologie van Inspanning prof. dr. Luc van Loon van het Maastricht UMC+.

Verlies van spiermassa komt voor een groot deel door een inactieve levensstijl, te weinig beweging dus. Én het verlies aan spiermassa en spierkracht is tot op hoge leeftijd omkeerbaar. Je bent dus nooit te oud om te beginnen met sporten.

Ouderen eten bovendien vaak te weinig eiwit en zo verslechtert de opbouw van nieuwe spieren in de loop der tijd. Professor Van Loon: ‘Vlees, eieren, kwark, melk heb je als oudere juist keihard nodig. Voor een goede spieropbouw moet je minstens 20 gram eiwit per dag innemen.’

Voedselverwarring en voedsel-  bevliegingen

Voedselverwarring en voedselbevliegingen

We worden dagelijks overspoeld door vaak tegenstrijdige berichten over voeding. Geen wonder dat we in verwarring zijn. Wie of wat moeten we geloven?
 
Prof. dr. Fred Brouns, hoogleraar Health Food Innovation van het Maastricht UMC+ zegt daarover: ‘Houd je aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum, die zijn betrouwbaar. Ze lijken voor sommigen misschien wat ouderwets en behoudend, maar ze zijn wel gedegen. Ze worden namelijk gegeven op basis van wetenschappelijke consensus, dat wil zeggen als wetenschappers het er internationaal over eens zijn dat ze kloppen. Dat biedt een buffer tegen al die voedselbevliegingen’. 

Blijf bewegen

Voldoende bewegen is onmisbaar voor wie gezond wil leven. Voldoende beweging hoeft geen opgave te zijn, kleine beetjes kunnen al helpen. Wilt u graag tips?

Lees meer

De voordelen van een gezonde leefstijl

Als u graag gezond wil leven, heeft u de eerste stap al gezet. En dat is belangrijk, want een gezonde leefstijl verkleint de kans op ziekten en helpt u langer fit te blijven. Wilt u meer weten over gezond leven en tips voor een gezonde leefstijl?

Lees meer